Има един различен театър, в който се набляга по-скоро на бита и културата, пресъздадени от една общност. Ромите от Русия са създали собствен театър и той до днес остава единствен и неповторим, а билети много често няма, защото зрителите ги изкупуват за броени часове.
Московският музикално-драматичен цигански театър „Ромен“ е най-известния и стар цигански (ромски) театри в света. Създаден е през 1931 г. и съществува вече повече от 83 сезона. Театърът е център на ромската култура и изкуство.
През 17 и 18 век ромите се установяват в Русия и постепенно руската литература, музика и поезия става немислима без тяхната история и бит, както и изкуство.
Циганските хорове съществуват още от 18 век, а в края на 19 век един от диригентите на цигански хор, Николай Шишкин, създава първата по рода си циганска театрална трупа. През 1886 г. е първата изява на трупата с оперетата „Цигански песни в лица“ (Цыганские песни в лицах) с основната трупа на театър „Аркадия“. Оперетата се играе в продължение на няколко години. На 13 април 1887 г. следва и първото представяне на оперета от Щраус „Циганският барон“ (The Gypsy Baron). А после и „Деца на горите“, която се играе на цигански език цели 18 години. През 1920 г. много цигански ансамбли от певци, танцьори и музиканти изпълняват своите произведеения в СССР.
Славата на Шишкин и трупата му достига извън Москва заради оригиналните произведения на изкуството и с талантливия екип.
През 1930 г. сред интелигенцията се ражда идеята за създаването на цигански театър. Първите представления са на ромски език, а по-късно започват и на руски, поради което се увеличава броят на публиката.
На 24 януари 1931 г. студиото на циганския театър „Индо – Ромен“ отваря врати в Москва. Театърът е създаден!
В рамките на месеца в студиото се извършва първата съвместна работа – презентация в две части, с песни и танци под надслов „Етнографско шоу.“ Бугачевски е композиторът и музикален директор и автор на музиката на повече от 30 пиеси. На 16 декември 1931 г. студиото показва първото си музикално-драматично представление „Живот на колела“. То се състои от три действия на базата на пиеса на циганския автор Александър Германо. Спектакълът разказва за трудния преход, начина на живот на ромите и скъсването с миналото. След представлението студиото било преименувано на театър „Ромен“.
Първият директор на театър „Ромен“ е Георги Лебедев. Сегашният художествен ръководител е Николай Алексеевич Сличенко – певец, учител, известен актьор в Русия. Той създава сценични образи, сред които са Лекс от „Четирима младоженци“, Ник в „Момичето от лагера“, Федор Протасов в „Живият труп“ и т. н. Те са символ за по-младото поколение на съдбата на ромите, тяхната национална самобитност и култура.
Цели династии се редуват с годините, на сцената, на позициите на директори, сценографи, режисьори. Те са запазили културата, нагърбили са се с мисията на образованието на своите хора и опазването на националните традиции. Всички те живеят своя творчески живот, и младите хора, които страстно следва примера на по-старите майстори, сега навлизат в историята на миналото и настоящето си на сцената в театър „Ромен“.
В едно свое есе известния руски писател А. И. Куприн пише: „Циганската песен даде искрен и страстен почит на двама велики мъже на 19-ти век. От една страна Пушкин, от друга – Толстой“. Не по-малко страстен фен на цигански песни А. И. Куприн ги нарича с нежното име „червени рози в снега.“
Наистина такава страст и красота е техният бит и изкуство, нещо изключително цветно. В театър „Ромен“ местата се запълват всеки месец и на касите се чака на дълги опашки за билет. Сигурно е прекрасно да се докоснеш до една история на хора, които в нашата страна са доста често дискриминирани. Но в Москва те не само са запазили, а и защитават дедите си, изкуството си, нравите и това се цени от всички. Именно заради тях трябва да има театър – най-съкровенното място да съхраняваш, като споделяш.