“Опиянение и гняв” – бягство от класическия театър в зоната на дискомфорта

0
0

Две години след премиерата си “Опиянение и гняв” продължава своето европейско турне. Награденият с престижната немска театрална награда “Георг Табори” театрален колектив ЛИГНА ще гостува в Драматичен театър Пловдив в рамките на Пловдив – Европейска столица на културата. Представянето ще е единствено за Пловдив само на 30 ноември от 17 и 20 ч.

Публиката е гневен и опиянен актьор в картина на Дьолакроа

Автор: Катерина Георгиева

Публиката чува глас. Гласът идва от слушалките. Слушалките са нейният проводник към драматургията. Драматургията е поле на изследване, в което историята се играе от всяка отделна личност. Зрителят е и личност, и актьор, и режисьор, и марионетка. Той изпълнява наставленията, които му дава гласът.

“Изследвания върху авторитарния характер“ е спектакъл, роден в момента на решение за действие. Той е привидно замайваща приказка за противоречията на човешката същност, едновременно разколебана между желанието за надмощие, примирение и недоволство.

Разказването започва още докато публиката е в коридора на театъра. Някои се оглеждат любопитно, други разговарят помежду си, а трети вече са включили устройството и слушат музиката. Защото този разказ започва с музика.

Публиката ще има възможност да избира своята посока на участие и да редува състоянията, които досущ напомнят нейното съществуване и извън сцената.  Сюжетът е разпръснат между различни епохи, в които се пазят градове и се воюва, спомняме си за фашизма и се смеем налудничаво, гледаме се искрено и следваме насоките на гласа- стани, разходи се в празното пространство на сцената, спри се, погледай някого в очите, сега изкрещи, върни се на мястото си, намери си някого и поговорете, мълчете, пак се гледайте.

Ние сме една маса от хора, управлявана от друга маса хора, или само един човек, ние сме един голям механизъм за постигане на желания, за получаване на власт и за превръщането на отделния индивид в лесно разрушима молекула. В центъра на гнева и опиянението е напомнянето, че само действието на една великолепна  и изпълнена със силни чувства тълпа може да разкъса тази повтаряемост на чудовнищност в историята.

Извън своя политически, социален и културен аспект, „Опиянение и гняв. Изследвания върху авторитарния характер“ е ескалация и концентриране на една мощна колективна енергия, в която хората от публиката имат правото да напуснат зоната си на комфорт и да бъдат част от цялото, без агресивно и нахално да са предизвиквани да правят неща, в които не се чувстват добре. Тук зоната на дискомфорт всъщност е зоната на истинското освобождаване от предразсъдъка, тя е личната зона на всеки един от нас, който носи съзнанието за промяна, усещането за осъщественост чрез акция, чрез несъгласие, чрез съпреживяване.

Създаването на това плътно и емоционално поле на случване на спектакъла е реализирано чрез решението публиката да е разделена на групи. Тя, разбира се, не знае това и изненадата й в процеса на действието е непринудена и очарователна. Всяка група получава различни изречения с наставления и по този начин групата естествено се превръща в една добре организирана войска зрители. Тя може да е войска, но може да бъде и екип на представление, и работници в завод, и танцов състав.

Публиката получава възможността да се съпротивлява на чисто емоционално ниво, без това буквално да е свързано с конкретния разказ в момента, тя се изненадва, защото не знае какво да очаква от другите в залата и участва всеотдайно, защото споделеното пространство в театъра постига повече и за по-кратко.

„Опиянение и гняв. Изследвания върху авторитарния характер“ е чисто бягство от класическата схема на масовото театрално омагьосване. Той е прочистване на ума на отделния човек в публиката, който едновременно се опиянява от своите действия, защото се случват в общ ритъм, и се изпълва с гняв, разбирайки за варварствата, направени под въздействие на пасивното  задоволство. Изследва трансформациите на човека в неговото раздвояване между съблазните на авторитарния характер и поетичните измерения на свободата. И някъде тук, в битката му да се осъществи най-пълноценно между двете най-унищожителни енергии „власт“ и „свобода“, то среща друго човешко същество.

Общува с него непреднамерено, чете личната му история през очите и мълчанието, приема различността му през миризма, коса, докосване, звук. Тук, опиянен от разказа в слушалката, зрителят забравя, че е в театъра и сам става театър. Поклащайки се между кървави полета и разкъсани знамена, той открива себе си като единствен воин. Воинът-актьор, отказал да стои послушно на седалката, приемащ с радост каквото му се предлага. Тук той слива себе си с останалите в една единствена, опръскана от дързост мисия- да въстане срещу бездействието и да обяви себе си за артист/режисьор.

„Опиянение и гняв. Изследвания върху авторитарния характер“ от и с LIGNA (Оле Фрам, Торстен Михаелсен, Михаел Хюнерс) – текст, концепция, режисура; Стефан Щерев – концепция, режисура, продукция; Емилиян Гацов – музика и звукова среда; Гергана Димитрова – превод

Продукция на Музонтурм, Франкурт и Информбюро, България

С подкрепата на Министерството на науката и изкуството на Хесен, културна служба Франкфурт на Майн, Nationales Performance Netz, Фондация „Robert Bosch“/ Международен театрален институт, като част от програмата „Szenenwechsel“, Гьоте-институт България и на Министерството на културата, България

Линк към събитието:
https://www.facebook.com/events/1605503919592772/

ОТГОВОРИ

Please enter your comment!
Please enter your name here