“Продадено” без право на бъдеще

2
0

Дипломният спектакъл “Продадено” на студентите по Актьорство за драматичен театър с ръководител Иван Добчев е един “обърнат” прочит на “Вишнева градина”. На сцената на Учебен драматичен театър НАТФИЗ професор Маргарита Младенова режисира едно преживяване, играейки си с познанатата ни руска класика.

За разлика от оригиналния текст на Чехов, в тази постановка сме изправени пред свършения факт на продадената градина. От тази нова гледна точка проследяваме познатото действие на детинското поведение на Любов Андреевна и брат ѝ Гаев и усилията на Лопахин в разбъркана хронология. Актьорите ни разказват за загубата и провала, вече не като предусещане и очакване на неизбежното, а като минало, с което трябва да се справим. Ако можем.

Новината за продажбата на градината докарва всички персонажи до леко истерична еуфория, която ги кара да танцуват и скачат. Убиват непреодолимата мъка с веселие и детински празник, но след първоначалния енергиен разлив се налага да се върнат към сивата действителност. Тази, в която сами са виновни за загубата на всичко хубаво в живота си и незрялата им природа ги е погубила.

Продадено

Постановката ме спечели с необикновената си структура и силния и особен заряд на актьорите, който те ангажира през цялото време. Разказът им за именно онази тъга, която почувствах след като за първи път гледах “Вишнева градина” в обичайната ѝ хронология, съвпада с усещанията. Постановката дава отговор на любимия зрителски въпрос “А какво става с тях след това?” и той за жалост не е “И заживяха щастливо до края на дните си”, а простото и иронично тъжно: “А вие какво очаквахте?”.

Постановъчен екип:
Автор: Антон Павлович Чехов,
Превод: проф. Иван Добчев
Сценичен вариант и постановка: проф. Маргарита Младенова
Сценография и костюми: Ивайло Николов и Ива Гикова
Драматург: Иван Димитров
Фотофраф: Яна Лозева
 
Участват абсолвентите от ІV курс, специалност „Актьорство за драматичен театър“, с художествен ръководител проф. Иван Добчев:
Александра Лопес, Биляна Георгиева, Ванеса Лу, Димитър Крумов,
Димитър Николов, Ивайло Ангелов, Иван Николов, Калин Пачеръзки,
Каталин Старейшинска, Мартин Димитров, Таня Манчева, Тодор Дончев,
Цвета Дойчева, Боян Крачолов и Петър Дочев (ІV курс АДТ, клас проф. Атанас Атанасов)

2 коментари

  1. Не бих бил склонен да изразя съгласие. “Вишнева Градина” е едно произведение, според критиците притежаващо твърде много характеристики обвързващи го с гениалността. Но пък дипломният спектакъл “Продадено” не се отличава с нищо, което да заговори поне малко за “човешкия дух”.
    Спектакълът започна и завърши на една нота, като единственото пречупване беше докато подскачаха по сцената.
    Чехов говори за общото живеене, за онова ежедневие, което може да смели човека, да го превърне в огризка на самия себе си. Но в спектакъла не видяхме нищо такова. Видяхме едни хора, които общуват викайки, преодолявайки огромното пространство от дъното на сцената до кабините на службите. Някъде там, близо до това викане се намира и публиката.
    Дали защото така е модерно, или по друга някаква причина на сцената общуване практически липсваше.
    Накъсаната структура на пиесата, разкъсания текст лишават постановката от сюжет. Втората част на спектакъла – пътуването в дъното на сцената – не беше ясно адресирана, а първата – само леко напомняща Чехов.
    Още един елемент, който отчуждава е костюмографията – силно напомняща за костюми от малко преди Втората световна. Костюми, които не допълват персонажите си, а просто някакви дрехи, които висят по актьорите като на закачалка.
    Сценографията също не съблазнява окото. Тези розови цветчета по завесите: “Продава се” и “Продадено”, като парафиращ печат, може би имаха за цел да напомнят за оригиналното заглавие “Вишнева градина”.
    Ваш: Фалстаф
    П.с.: Горенаписаното си е лично Фалстафово мнение. Подлежи на коментар, както и на оборване. Надявам се не разстройва никого…

    • Благодаря Ви за този коментар, Фалстаф! Намирам го за дълбоко образователен и професионален, но както се казва в LoveTheater.bg – ние пишем от любов към театъра и разказваме за постановките, които ни харесват.

ОТГОВОРИ

Please enter your comment!
Please enter your name here