Ванина, сценограф и костюмограф. Ванина Цандева, родена в Сливен, завършва Национална художествена гимназия в родния си град, а след това и Художествената Академия в София със специалност „Сценография“. От няколко години „чиракува“ и е асистент на Свила Величкова, като тандемът получава номинация за ИКАР 2021 за работата по спектакъла „Завръщане у дома“ по Х. Пинтър.
Ванина Цандева общува и работи с едни от най-добрите български режисьори, от които се учи и трупа опит – Явор Гърдев, Теди Москов, Бина Харалампиева, Владлен Александров… Постоянно е в някакъв работен процес, неуморна, а често името ѝ стои в програмите под това на Антон Угринов, който ѝ се доверява, докато тя е студент.
Представления с нейни декори и костюми може да гледате на сцените на Сатирата, Армията, Театър „София“, МГТ „Зад канала“, НАТФИЗ и др. Скоро и в Народния театър! Част от младото поколение талантливи сценографи и костюмографи, които със силен старт тръгнаха по пътя на театъра. Отговорна е и за сет дизайна на няколко музикални клипа и късометражни филма.
Красива, смела, чаровна, дръзка, привидно мълчалива и спокойна, момиче с визия за живота и изкуството. Творец с въображение и стил.
Ето го и театралния свят на сценографа Ванина Цандева:
Къде те намираме в момента?
Вкъщи. С лист и молив в ръка.
Какво за теб е театърът?
Смисъл. Живот. Магия.
Колко често ходиш на театър?
Колкото се може по-често.
Кое е представлението, на което най-много си се смяла?
Трудно ми е да отговоря конкретно. Мисля, че почти всяко добро представление ще разсмее и разплаче. Предпочитам да кажа последните, на които съм се смяла: „Шекспирин по време на пандемия“, режисьор: Теди Москов и „Колко е важно да бъдеш сериозен“, режисьор: Антон Угринов
Кое е представлението, на което най-много си плакала?
„За любовта и други демони“, реж. Маргарита Младенова.
Кой е спектакълът, който разтърси света ти из основи?
Много са представленията, които са ми въздействали, разтърсили и променили, но май все още не съм гледала този, който да ме разтърси из основи.
Кое е представлението, което гледа последно?
„Колко е важно да бъдеш сериозен“ от Оскар Уайлд, режисьор: Антон Угринов, Драматичен театър „Никола Вапцаров“, гр. Благоевград.
Част от трупата на Благоевградския драматичен театър в спектакъла „Колко е важно да бъдеш сериозен“, снимка – архив
Трагедия, комедия или…?
И двете, стига да вълнува.
Имаш ли любима реплика от пиеса?
Не бих казала любима, но това изплува, след като прочетох въпроса:
„Всички сме в канавката, но някои от нас гледат към звездите.“ Оскар Уайлд
Какво правиш преди премиера? Имаш ли си ритуал?
Благодаря!
На кой спектакъл/коя пиеса винаги си мечтала да направиш сценографията?
Всеки предстоящ.
С кого от световноизвестните артисти би искала да работиш на сцената?
Свила Величкова.
Анета Иванова и Румен Михайлов във „Венера с кожа“, снимка – Даниел Димитров, БТВ
Kaкво репетираш в момента?
Последните, по които работех са –
„Венера в кожа“ от Дейвид Айвс, режисьор: Антон Угринов, Театър „Възраждане“.
„Shopping and fucking“ от Марк Рейвънхил, режисьор: Димитър Илиев, “I AM STUDIO”.
„Колко е важно да бъдеш сериозен“ от Оскар Уайлд, режисьор: Антон Угринов, Драматичен театър „Никола Вапцаров“, Драматичен театър-Благоевград.
Предстои ми съвместна работа със Свила Величкова по други представления. Едно от тях е „Нова земя“ по романа на Иван Вазов, режисьор: Бина Харалампиева, в Народния театър.
Защо публиката трябва да го гледа?
Ще си отговори, след като гледа.
Три постановки, които нашите читатели не бива да пропускат?
„Пияните“ в МГТ „Зад канала“;
„Завръщане у дома“ в МГТ „Зад канала“;
„На ръба“ и „Богът на касапницата“ в Народен театър..