Елица Йовчева, режисьор, автор, актриса. Човек на изкуството и добър пример за изкуството в човека. Завършила „Режисура за драматичен театър“ в класа на проф. Пламен Марков, а след това магистратура по „Театрално изкуство“ в НАТФИЗ. Артист на свободна практика.
Преди Академията учи и приключва успешно пътешествието си в света на психоанализата и подсъзнанието, като завършва психология в СУ “Св. Климент Охридски“. А сега от 2022 е официално докторант по Семиотика и Драматургия, отново в НАТФИЗ с научен труд на тема „Ролята на семиотиката в създаването на авторски драматургичен текст за театър“.
Освен това работи в Асоциация за изкуство и младежки инициативи „Студията“ и е създател и артистичен директор на Асоциация за културно предприемачество „11:27“. Създател на проекта „Иконите спят“, посветен на Гео Милев.
Сериозна работа е Елица Йовчева!
Но причината да разкажем днес за нея, е номинацията ѝ в категория Дебют за театралните награди ИКАР 2022 за режисурата на спектакъла „Жената е рибя кост“, City Mark Art Center.
Предпоследният ѝ проект е по разкази на Йовков, а най-новият, който скоро чака своята премиера – по разкази на Чудомир!
Къде те намираме в момента?
У дома, на топло.
Какво за теб е театърът?
Стръмен, но възможен път.
Колко често ходиш на театър?
Старая се да ходя поне два пъти седмично.
Кое е представлението, на което най-много си се смял?
“Пияните“ от Иван Вирипаев на режисьора Явор Гърдев в Малък градски театър „Зад канала“. Най-тъжният, горчив, но искрен смях пред нищетата на човека.
Кое е представлението, на което най-много си плакал?
„Вишнева градина“, постановка: Крикор Азарян, режисура: Гаро Ашикян, Народен театър „Иван Вазов“.
Фирс на финала…
Кой е спектакълът, който разтърси света ти из основи?
„КОКОШКА“ по Чехов в ТР „Сфумато“ на режисьора Ана Батева с участието на Василена Винченцо и Васил Дуев-Тайг. Когато се появи охладената „чайка“, осъзнах, че все още почти нищо не знам за театъра… И преоткрих ефекта на гротескното в театъра.
Кое е представлението, което гледа последно?
„Хляб в джоба“ по пиесата на Матей Вишниек на режисьора Веселин Петров с участието на Боян Петров, Йордан Върбанов и Кирил Недков в YALTA Art Room. Труден текст, смели решения, достойно актьорско присъствие.
Трагедия, комедия или…?
Вярвам, че добрият спектакъл е симбиоза от двете – 50/50.
Този баланс, разбира се, е една от най-сложните и трудно достижими цели за режисьора.
Имаш ли любима реплика от пиеса?
“Един крал е длъжен да мисли вместо своите поданици, защото те не мислят!“ – „Леонс и Лена“ от Георг Бюхнер.
Какво правиш преди премиера? Имаш ли си ритуал?
Мента, глог и валериан.
И се моля да мине по-бързо.
Ако участвам в представлението – загрявам!!!
Коя роля винаги си мечтала да изиграеш?
Медея.
С кого от световноизвестните артисти би искал да работиш на сцената?
Оливия Уайлд и Колин Фърт.
Kaкво репетираш?
В момента съм на финала на репетициите на спектакъла „Не сме от тях“ – сатирична комедия по разкази на Чудомир. Премиерата е на 1-ви април в YALTA Art Room.
Актьорското трио е феноменално – Александър Григоров, Елица Костова и Никол Оташлийска. Драматургичният вариант на текста е дело на Мариела Костова, с която работихме и по проекта „Жената е рибя кост“. Сценографията и костюмите създава Анна Янакиева, с която имам удоволствието да партнирам за пръв път. Такъв е и случаят с авторите на музиката – Румен Драганов–Румбаляка и Явор Намлиев. Има и една изненада, за която зрителите ще разберат на премиерата.
Чувствам се много сигурна в този екип. И благодарна. Истината е, че досега не съм се забавлявала толкова по време на репетиции.
Защо публиката трябва да го гледа?
Защото спектакълът комуникира свободно с публиката, без да размахва назидателно пръст. Смехът над самите себе си е основното средство, на което разчитаме. Смехът в залата е заразителен, освобождаващ, но и необходим за едно критично преосмисляне на националните ни „достойнства“, с които (по инерция) продължаваме да се гордеем.
Три постановки, които нашите читатели не бива да пропускат?
Възползвам се от случая да поканя читателите на три мои спектакъла:
„Жената е рибя кост“ по разкази на Йовков, City Mark Art Center, участват: Дайяна Димитрова, Елица Йовчева и Елица Костова, НОМИНАЦИЯ ИКАР 2022 за ДЕБЮТ за режисура и за НАЙ-ДОБЪР СПЕКТАКЪЛ
„Г-ца Анна“ по случая „Г-ца Анна О.“ на Йозеф Бройер и Зигмунд Фройд, YALTA Art Room, реж. Елица Йовчева, участват: Александра Майдавска и Елица Йовчева
„Д-р Шребер“ по случая „Председателят Шребер“ на Зигмунд Фройд, YALTA Art Room, реж. Елица Йовчева, участват: Цветан Пейчев и Елица Йовчева