На театър с Елица Йовчева – номинация за ИКАР 2022

0
0
Елица Йовчева, фотограф - Мария Цветкова
Елица Йовчева, фотограф - Мария Цветкова

Елица Йовчева, режисьор, автор, актриса. Човек на изкуството и добър пример за изкуството в човека. Завършила „Режисура за драматичен театър“ в класа на проф. Пламен Марков, а след това магистратура по „Театрално изкуство“ в НАТФИЗ. Артист на свободна практика.

Преди Академията учи и приключва успешно пътешествието си в света на психоанализата и подсъзнанието, като завършва психология в СУ “Св. Климент Охридски“. А сега от 2022 е официално докторант по Семиотика и Драматургия, отново в НАТФИЗ с научен труд на тема „Ролята на семиотиката в създаването на авторски драматургичен текст за театър“.

Освен това работи в Асоциация за изкуство и младежки инициативи „Студията“ и е създател и артистичен директор на Асоциация за културно предприемачество „11:27“. Създател на проекта „Иконите спят“, посветен на Гео Милев.

Сериозна работа е Елица Йовчева!

Но причината да разкажем днес за нея, е номинацията ѝ в категория Дебют за театралните награди ИКАР 2022 за режисурата на спектакъла „Жената е рибя кост“, City Mark Art Center.

Предпоследният ѝ проект е по разкази на Йовков, а най-новият, който скоро чака своята премиера – по разкази на Чудомир!

Освен това Елица има няколко други отличия и награди, сред които е за представлението „11:27“, на което е режисьор и автор. За него тя получи награда за ярки постижения в областта на културата – в категория съвременни перформативни и мултижанрови изкуства – награда на Столичната община, 2018 г.
Ето го и театралния свят на Елица:

Къде те намираме в момента?

У дома, на топло.

Какво за теб е театърът?

Стръмен, но възможен път.

Колко често ходиш на театър?

Старая се да ходя поне два пъти седмично.

Кое е представлението, на което най-много си се смял?

“Пияните“ от Иван Вирипаев на режисьора Явор Гърдев в Малък градски театър „Зад канала“. Най-тъжният, горчив, но искрен смях пред нищетата на човека.

Кое е представлението, на което най-много си плакал?

„Вишнева градина“, постановка: Крикор Азарян, режисура: Гаро Ашикян, Народен театър „Иван Вазов“.

Фирс на финала…

Кой е спектакълът, който разтърси света ти из основи?

„КОКОШКА“ по Чехов в ТР „Сфумато“ на режисьора Ана Батева с участието на Василена Винченцо и Васил Дуев-Тайг. Когато се появи охладената „чайка“, осъзнах, че все още почти нищо не знам за театъра… И преоткрих ефекта на гротескното в театъра.

"Жената е рибя кост", фотограф - Кармен Абрашкова
„Жената е рибя кост“, фотограф – Кармен Абрашкова

Кое е представлението, което гледа последно?

„Хляб в джоба“ по пиесата на Матей Вишниек на режисьора Веселин Петров с участието на Боян Петров, Йордан Върбанов и Кирил Недков в YALTA Art Room. Труден текст, смели решения, достойно актьорско присъствие.

Трагедия, комедия или…?

Вярвам, че добрият спектакъл е симбиоза от двете – 50/50.

Този баланс, разбира се, е една от най-сложните и трудно достижими цели за режисьора.

Имаш ли любима реплика от пиеса?

“Един крал е длъжен да мисли вместо своите поданици, защото те не мислят!“ – „Леонс и Лена“ от Георг Бюхнер.

Какво правиш преди премиера? Имаш ли си ритуал?

Мента, глог и валериан.

И се моля да мине по-бързо.

Ако участвам в представлението – загрявам!!!

Коя роля винаги си мечтала да изиграеш?

Медея.

С кого от световноизвестните артисти би искал да работиш на сцената?

Оливия Уайлд и Колин Фърт.

Kaкво репетираш?

В момента съм на финала на репетициите на спектакъла „Не сме от тях“ – сатирична комедия по разкази на Чудомир. Премиерата е на 1-ви април в YALTA Art Room.

Актьорското трио е феноменално – Александър Григоров, Елица Костова и Никол Оташлийска. Драматургичният вариант на текста е дело на Мариела Костова, с която работихме и по проекта „Жената е рибя кост“. Сценографията и костюмите създава Анна Янакиева, с която имам удоволствието да партнирам за пръв път. Такъв е и случаят с авторите на музиката – Румен Драганов–Румбаляка и Явор Намлиев. Има и една изненада, за която зрителите ще разберат на премиерата.

Чувствам се много сигурна в този екип. И благодарна. Истината е, че досега не съм се забавлявала толкова по време на репетиции.

автор - Анна Янакиева
автор – Анна Янакиева

Защо публиката трябва да го гледа?

Защото спектакълът комуникира свободно с публиката, без да размахва назидателно пръст. Смехът над самите себе си е основното средство, на което разчитаме. Смехът в залата е заразителен, освобождаващ, но и необходим за едно критично преосмисляне на националните ни „достойнства“, с които (по инерция) продължаваме да се гордеем.

Три постановки, които нашите читатели не бива да пропускат?

Възползвам се от случая да поканя читателите на три мои спектакъла:

„Жената е рибя кост“ по разкази на Йовков, City Mark Art Center, участват: Дайяна Димитрова, Елица Йовчева и Елица Костова, НОМИНАЦИЯ ИКАР 2022 за ДЕБЮТ за режисура и за НАЙ-ДОБЪР СПЕКТАКЪЛ

„Г-ца Анна“ по случая „Г-ца Анна О.“ на Йозеф Бройер и Зигмунд Фройд, YALTA Art Room, реж. Елица Йовчева, участват: Александра Майдавска и Елица Йовчева

„Д-р Шребер“ по случая „Председателят Шребер“ на Зигмунд Фройд, YALTA Art Room, реж. Елица Йовчева, участват: Цветан Пейчев и Елица Йовчева

Цветан Пейчев и Елица Йовчева, фотограф - Мария Цветкова
Цветан Пейчев и Елица Йовчева, фотограф – Мария Цветкова
Както вече разбрахте Елица Йовчева може да гледате в:
„Жената е рибя кост“, Сity Mark Art Center; „Г-ца Анна“ и „Д-р Шребер“ в YALTA Art Room.
И само като режисьор:
„Кукли сме ние“, Театър Натфиз и много скоро „Не сме от тях“, YALTA Art Room.
Успех и награди и номинации за теб!