След дългата лятна пауза, в началото на новия театрален сезон ще ви срещна с някои спектакли от италианската сцена.
Първата спирка на Мелпомена е „Театър „Елисео“ в Рим. Той е един от най-многоликите театри в столицата на Италия, който представя както съвременни, така и класически текстове на сцената си.
„Майстора и Маргарита“ по Булгаков е роман…
„…пълен с мощни цветове, всички трескаво осветени, почти халюциниращи. Ниското и високото съжителстват постоянно, създавайки тираничен, пиротехнически мач, в който винаги се движим на прага на невъзможното, гротеската, мизерията и възвишеното“, казва самият режисьор Андреа Барако.
Спектакълът ще се играе от 22 януари до 3 февруари 2019г.
Да можеш да се смееш с текст, писан преди 2400 години, се постига само с двама много добри актьори, способни да предадат съвременното звучене на текста. Салво Фикарра и Валерио Пиконе са актьорите, които се раздават в този невероятен спектакъл. „Жабите“ е пиеса, създадена през 405г. пр. Хр.от най-известният комедиен драматург в Древна Гърция Аристофан. Джорджо Барберио Корзети поставя този текст, в който богът на театъра Дионис отива в подземния свят, за да възвърне живота на драматурга Еврипид. Но там Дионис влиза в кавга с другия велик античен драматург Есхил, и трябва да определи кой от двамата е най-големия трагически поет. Дионис става съдия и избира справедливостта. Този комедиен шедьовър ще разсмее зрителите на Театро Елисео от 27 ноември до 9 декември 2019г.
Мелпомена обича да разгръща красотите си в Театър „Амбра Джовинели“, построен през 1909г. Той е единственият театър в Рим в стил Арт Нуво, построен с намерението да бъде дом на комедийни спектакли.
Между 13-ти и 24-ти март зрителите ще могат да видят комедията „Мизантроп“ от Молиер. Алцест е изключително модерен характер. Той е човек, който продължава да обича неподходяща за него жена. Тя е негова пълна противоположност – в начина на живот, в мирогледа, в разбирането ѝ за приятелството и в социалните отношения. Същото е вярно и за Селимена по отношение на Алцест. Заинатяването на двама толкова различни души един в друг е препратка към нашето време, когато всеки държи на правото „да бъде себе си“ без да отстъпва.
„Пиесата е въртележка от човешки прототипи, която пародира пороците и дефектите на висшето общество по времето на Молиер. В техните недостатъци ние можем да се открием и да се разпознаем един друг сега и да се смеем, гледайки се в огледало“, казва режисьорът Нора Вентурини.
Основан преди повече от 350 години, „Театро де ла Пергола“ е едно от най-важните културни пространства във Флоренция. Неразривната му връзка с историята на града го прави център на фондация „Театро де ла Тоскана“ и театър с национално значение.
„Мера според мера“ е една от пиесите, в които Шекспир използва като похват преобличането на персонажите, размяната на роли и благородната лъжа, за да създаде хаос, от който отново ще излязат силата на любовта и красотата, които надделяват над страха и инстинкта. Режисьорът Паоло Валерио и актьорският му екип ще представят тази история между 4-ти и 9-ти декември 2019г.
Друго класическо произведение на сцената на театъра е „Братя Карамазови“. Режисьорът Матео Тараско нагазва в територията на Ерос и Танатос, която е абсолютна и безмилостна. В нея няма граници на позволеното, няма задръжки. Светът на Достоевски е тъмната пропаст на човешката душа, където културните референции и етичните ценности изчезват. В този свят личният интерес се превръща в двигател на всяко действие и основание за всяка крайност. Наелектризиращият текст ще се въплъти в телата и устите на актьорите на 29 януари 2019.
Последната ни спирка в Италия е Театър „Елфо Пучини“ – един от водещите места за събития в Милано още от 30-те години на миналия век. Това пространство е било домакин на опера, вариете, театър и остава кино-салон до средата на осемдесетте години на 20в. Днес е преименувано на „Елфо Пучини” и разполага с три различни по големина сцени, носещи имената на велики артисти: сцена „Шекспир“, сцена „Фасбиндер“ и сцена „Бауш“.
Шедьовърът на античната трагедия „Антигона“ ще бъде представен на сцената на театъра между 22-ри и 27-ми януари 2019г.
„Да се занимаваме с „Антигона“ означава да въоръжим политическото си съзнание, да сме по-информирани и следователно по-малко беззащитни и манипулируеми“ споделя асистент-режисьорът Серена Синигаля.
А самият режисьор Джиджи Дал’Альо допълва: С „Антигона“ актьорите могат да живеят театъра като наркотик срещу арогантните изкушения на статуквото и властта, която изправя правила срещу традиции, реалност срещу мечти.
Мелпомена, разбира се, не спира дотук. Ще я видим в следващите ни срещи из други кътчета в Европа. Не я забравяйте!