Финансовото положение на българския театър в края на сезона

0
0

В края на театралния сезон финансовото положение на театрите има нужда от спешна помощ. В интервю за БНТ Владимир Люцканов – директор на Младежкия театър – сподели, че “театърът е в състояние на свободно падане” и ако няма воля от страна на правителството да се отпуснат пари на Министерството на културата, с което да се обединят усилия, така че да преодолеем кризата, “свободното падане ще се превърне в едно разпльоскване на тротоара”.

Младежки театър „Николай Бинев“ изрази своя призив за помощ като изпрати отворено писмо към президента, парламента, комисията по култура и медии и вицепремиера Румяна Бъчварова, с което поиска спешна реформа на театралната реформа. Отвореното писмо може да откриете тук.

В разговора по темата се включи и Ириней Константинов – директор на Театър „София“. Той обясни, че от 2008 година театър “София” работи с делегирани бюджети. Оказва се, че този принцип е изключително успешен, защото той позволява предварителна организация на средствата и предотвратяването на финансови крахове в края на сезоните. Чрез практиката на делегираните бюджети се знае какви са финансовите възможности, с които ще разполага театърът за следващия сезон. По този начин могат да бъдат предвидени и допълнителни материални стимули за актьорите, с цел повишаване на работната им заплата.

През 2014 година Общинския съвет приема решение, което позволява допълнителното материално стимулиране да се раздава до 100% при следните показатели – липса на неизплатени дългове от страна на театрите, собствените приходи да са минимум 20% от общия бюджет, за кукления театър – 17%, и минимум 200 представления на сезон, за кукления театър са 300. Тези изисквания са подложени на строг контрол от общината и по думите на Ириней Константинов „това работи прекрасно“.

Контрастен пример е политиката на държавата да дотира държавни културни институти единствено и само на принципа на бройка продаден билет. Проф. Маргарита Младенова – директор на Театрална работилница „Сфумато“ –  е категорична, че това е грешна система и тя трябва да се смени. Според нея, театрите са снижили качеството на спектаклите в желанието си да привлекат повече зрители, “театрите загубиха физиономиите си. По принуда ние се превърнахме в броячи на бройки зрители”.

Оказва се, че системата на делегираните бюджети е най-успешна и би могла да се приложи и в държавните театри, ако те спазват стриктно споменатите изисквания.

В резултат на лошото финансово състояние на държавата през изминалата година сценичните изкуства останаха недофинансирани с 3 млн. лева.