Кой е Филип Хараланов? Бургаски „маняк“, който повече от 16 години обича да си играе с огъня. Започва във време, в което огненото изкуство в България се практикува от малцина и става един от най-добрите. Превръща се в познато и харесвано лице по много фестивали в страната и чужбина. Огънят е неговата стихия, но със сигурност не е и единственото нещо, което владее изключително добре.
Как и кога започна да се занимаваш с жонглиране и визуална манипулация (бугенг, диабло)?
Започнах да практикувам жонглиране и визуална манипулация през 2010 г. След това срещнах човек, с когото успях да се сработя, да доразвия уменията си и който ме научи на акробатика, клоунада, съвременни похвати на цирка.
След това?
Заедно заминахме на Канарските острови и участвахме във втория по големина карнавал в света. След това около година пътувахме по фестивали в Европа и Близка Азия. Започнахме да работим в България и заедно с Луиза Душкова създадохме „Цирк Де Ла Люлин“. Участвахме и станахме полуфиналисти в „България търси талант“ със светлинно шоу.
Последва идеята да направим цирково училище, но поради липса на подкрепа и партньорство от страна на институции не успяхме да го осъществим до край. Но сега реализирахме успешно Циркова Академия за малки и големи в София. Там ще уча нашите гости на жонглиране, въртене на огън и визуална манипулация.
Какво разграничава съвременния цирк от класическия?
Съвременният цирк съчетава и двата стила и не би съществувал без класическия, но въпреки всичко те се различават. Ние нямаме купол и можем да изпълняваме своите номера навсякъде – в телевизия, в планина, бар, на светофари, площади…
На какво те научи циркът?
Важно е да се научиш да се учиш – тогава можеш всичко. Циркът ме научи да живея живота по най-добрия възможен начин, с много повече позитивизъм.
Занимавайки се със съвременен цирк, придобиваш умението да интерпретираш различни теми в музикална среда чрез манипулация на инструменти и тяло. Това води до по-високи нива на креативност. Несъмнено има и други ползи. Например жонглирането и въртенето на огън развиват много добре координацията. Цирковите дисциплини са не само гимнастика за тялото и ума, но и нов начин на възприемане, учене и справяне със стреса.
За малки, за големи или за всички?
Циркът, такъв какъвто е в наши дни, няма граници. Хората си мислят, че щом пораснат се различават от децата, но нуждата от щастие и радост продължава да бъде с тях.
Проблемите по пътя?
Липсата на среда, възприемането на хората, че циркът е само за деца и че не е нещо, което е научено с много труд и отдаденост.
Успехите и мечтите?
Успех в професията ни е участието на едни от най-големите фестивали в света и България. Това те обогатява като човек и артист. За жалост хората все повече се отдалечават от истинския свят, емоциите и красотата, които носи. Свързването между хората вече става чрез социални мрежи. А могат да го правят и чрез цирка. Той е една много добра форма на комуникация – между артистите, между публика и изпълнител. Всеки докоснал се до това изкуство вече може да говори на този език, то е като да имаш седмо чувство. Отваря те много повече към хората и света.
За още интересни видеа и снимки последвайте Филип във Facebook:
https://www.facebook.com/FilipHaralanovFireCircus/