Фестивалът „Атистатик“ проведе уъркшоп с Милан Херих – асистентът на Дейвид Замбрано

0
0

От 18 до 21 май Милан Херих проведе уъркшопа „Надолу по спиралата“ към фестивала за съвременен танц и пърформънс „Антистатик“. Както споделя самият Милан,

„Надолу по спиралата“ се основава на много физическа и игрова техника. Ползите от този клас са най-вече в посока на усвояване на начини за спускане към и издигане от пода през различни пътища, работа на различни нива, провокиращи смяната на скоростта и обхват на движенията.“

Милан Херих е роден през 1980г. в Словакия. Започва да се занимава с фолклорни танци, а по-късно завършва танцовата консерватория в Банска Бистрица. През 2002г. се премества в Брюксел, където завършва танцовото училище P.A.R.T.S. Съосновател е на трупата Les SlovaKs Dance Collective, танцувал е с Ultima Vez/Wim Vandekeybus и е работил с Антон Лачки и Сиди Ларби Шеркауи. От години създава спектакли с цирковата компания „Rasposo“, а през 2018г. прави хореография за цирковото училище ESAC в Брюксел. От 19 години работи заедно със световноизвестния танцьор Дейвид Замбрано, който през 2018г отвори „Тик Так Център“ в Брюксел. Двамата провеждат класове и ателиета, а също така и създават спектакли заедно.

Милан Херих и Дейвид Замбрано, photo: Magui Pichinini

Уъркшопът „Надолу по спиралата“ беше отворен както за професионални танцьори, така и за начинаещи, макар че трудността и интензивността бяха много над нивото „напреднали”. Всеки ден Милан Херих даваше нови предизвикателства в продължение на три часа без никаква почивка. Повечето техники и движения бяха свързани с тичане, скачане, смяна на темпо, акробатични елементи. Милан използва всички части на тялото в създаването на танц/хореография. Както той сам казва –

Всяко ходене или тичане може да се превърне в танц.

Херих има не само отлично ниво на движенческа техника, но и силно развити актьорски умения. Той присъства на сцената не просто като движещо се тяло, а като артист, чиито очи са винаги нащрек за всичко случващо се наоколо. Около това беше центриран и уъркшопът – артистът, който се движи, и е готов за всички промени, които могат да се случат около него.

Елементите, които М.Херих преподава, изискват танцова себеосъзнатост много над средното ниво – тя включва акробатични умения, силно развита рефлективност и пъргавост на мускулите (това се овладява при фолклорните танци например, с каквито започва Милан от малък). Но преди всичко стои игривостта на артиста (т.нар. Homo Ludens), която е водещ мотор за овладяването и постигането на всички тези умения. Център на техниката му(какъвто е в целия Съвременен танц) е подът. Всяко движение е с отправна точка навън/от пода или навътре/към него, пряко свързано и с дишането.

Участниците в уъркшопа, снимка личен архив

Милан работи много за ефективното използване на тялото: ако краката работят и се движат бързо, горната част на тялото не е пасивна, но изразходва значително по-малко енергия. По този начин дишането не се нарушава, тялото не се уморява, а работата е ефективна – постигната е целта за бързо придвижване в пространството. Всички задачи целяха овладяване на бързина, лекота и рефлективност на тялото. В груповите упражнения Милан Херих изискваше свръх-концентрация и внимание към партньорите и всичко случващо се наоколо.

Надяваме се да го видим отново на „Антистатик“ през следващата година с нов уъркшоп или спектакъл!

ОТГОВОРИ

Please enter your comment!
Please enter your name here