Енергията, която надмогва формата в „Рейвмашина“

0
0

„Моята машина е твоя. Твоята машина е моя.“

На фестивала за съвременен танц „Антистатик“  успяхме да видим човешките взаимоотношения чрез машинния ритъм, трансформиран в музика. „Рейвмашина“ е енергийна бомба, която тиктака между хората, напомняйки за прелъстяване, сближаване, отдалечаване, конфликт, опиянение, любов и диалог на две много различни тела.

Отправната точка на представлението е темата за машината, която все повече се превръща в медиатор на човешките взаимоотношения. Техно звуците и инвалидната количка са другите елементи, чрез които „Рейвмашина“ успява да просъществува. Електрическата машина, с която се придвижва Михаел Турински, придава особена действена атмосфера. Другият участник в танцовия спектакъл – Дорис Улих, споделя, че е била изненадана от силата, с която партньорът й на сцената троши количката. Според нея тя идва от въпроса, който е отправила към него: „Може ли ти да местиш машината, а не само тя теб?“.

Неминуемо влияние върху спектакъла оказват и взаимоотношенията на артистите в живота. Михаел е теоретик, хореограф и изпълнител, но със специфични потребности. Танцувайки на границата на възможностите си, той и Дорис възприемат енергията от звука и ни я представят по възможно най-отчетливия и заразителен начин. Движенията, раждащи се от техно ритъма, нямат определена форма, но със сигурност носят нужната енергия, която не познава ограниченията на тялото.

Завършилият философия Турински, споделя, че хореографски го интересува самото напрежение и/или резонанс между тялото и собствената му логика, от една страна, и конкретна заредена „тема“, от друга. Предишният му спектакъл „Хетерономен, от мъжки пол“, се занимава с територията, в която се движи като мъж и танцьор със специфични потребности. Номиниран е за Европейската награда за млади хореографи Prix Jardin d’Europe 2013.

Безспорен е и успехът на „Рейвмашина“. Не бях гледала подобен вид театър – може да го наречем танцов, но с много по-различна идея от обикновения такъв. Възможно е да не ви се стори естетически издържан, но точно това го прави Истински. Истинското усилие за превъзмогване на себе си от човек със специфични потребности, истинска енергия, разтърсваща тялото из основи, истинско отваряне и усещане към партньора.

Постановъчен екип:

Идея: Дорис Улих
Хореография и изпълнение: Дорис Улих и Михаел Турински
Звук: Борис Копайниг
Осветление: Гералд Папенбергер
Продукционни мениджъри: Тереза Раутер и Кристине Сбашниг