Да успееш на Север – интервю с цигуларката Яна Дешкова

0
0

Вълнуваща среща с един от родните таланти, получили най-голямо признание в света, очаква Софийската публика на 20 юни. Яна Дешкова – концертмайстор на Симфоничния оркестър в Олбор, Дания, излиза на сцената на зала „България“ под диригентската палка на маестро Найден Тодоров, за да представи едно от най-любимите си произведения – Концерта за цигулка и оркестър на Корнголд. В програмата са включени още „Танц на Кашчей Безсмъртни“ от Стравински и Десета симфония на Шостакович.

Цигуларката Яна Дешкова заема достойно място в престижния списък на българските концертмайстори в света. Ученичката на Благородна Танева е черпила опит и вдъхновение и от майсторските класове на Пинкас Цукерман, Минчо Минчев и Ифра Нийман, при когото е учила в консерваторията „Гилдхол” в Лондон в периода 1996 – 2000. От 2004, Яна Дешкова е първи концертмайстор на симфоничния оркестър на Олбор, Дания, както и гост-концермайстор на оркестрите в Орхус, Дания, и Трондхайм, Норвегия.

Eто, какво ни разказа тя:

  1. Кога и под чие влияние започнахте да свирите на цигулка?

Започнала съм да свиря на цигулка на 4 години под силното влияние на големия ми брат – Ивайло Дешков. Нямам ясни спомени от това време.

2. Кога разбрахте, че тя ще бъде Ваша професия? 

Никога не съм се замисляла дали може да не е моята професия. Нищо друго в живота ми не запълва толкова голяма част от моята същност. Може да е било грешка, не знам.

3. Кои са най-ценните съвети, които сте получили от Вашите учители? 

Трудно е такова обобщение. Важното е с годините да отсеем съветите на учителите и да ги адаптираме към собствените недъзи, нужди, развитие…

4. В концерта на 20-ти май ще свирите произведение на Е. В. Корнголд. Какво мислите за Концерта му за цигулка? 

Корнголд е прекрасно прост. Няма скрити послания, няма забулени връзки с други стилове…  Корнголд е точно това, което усещате в момента. Емоционална и красива музика, често замечтана, достъпна за всяка публика и всеки час на деня.

5. Корнголд е известен като един от първите филмови композитори. А вие обичате ли да ходите на кино? 

Корнголд е бил един от най-обещаващите млади композитори в Австрия, преди да емигрира в Америка.
Операта „Die Tote Stadt“ пише само на 23. Фантастична опера. Бруно Валтер е дирижирал произведенията му. Етаблира се като филмов композитор в САЩ и явно е първия, който пише симфонична музика за филми.  Вероятно това е направило кариерата му в „сериозната“ класическа музика до голяма степен невъзможна. Самия той твърди, че успеха му в киното му е спасило живота, тъй като така е успял да остане в САЩ по време на войната.

6. Какви филми гледате и важна ли е класическата музика за киното? 

Обичам европейско кино. Обичам странни филми с привкус на абстрактно. Обичам филми с хубава музика и хумор, често черен.
Into The Wild, Баща ми Тони Ердман , Green Book, Изкуството да плачем в хор, Адамовата Ябълка.

Дали класическата музика е важна в киното не мога да кажа. Разбира се, че е важна, колкото и всяка друга музика е важна в киното вероятно. На мен ми е интересно каква музика е важна за класическата музика, каква музика създават хора от света на експерименталния рок. Това което наричаме cross-over или смесване на традиционните жанрове често е една мелодична поп-боза за симфоничен оркестър. Хора като Мike Patton или Johnny Greenwood, донякъде Kaada, създават музика, която аз лично намирам за вълнуващо непредсказуема. Може би опитите им да навлязат в света на класиката ще провокират един нов авангард, един нов cross-over с повече смисъл и същност.

7. Как стигнахте до стола на концертмайстор на Симфоничния оркестър в Аалборг (Дания) и гост-концертмайстор в други на Север?

До стола стигнах с хубаво свирене. Или може би убедително свирене на прослушвания за работа. Не знам. Аз си търсех работа, а на журито е допаднало как звуча. Гостуванията са резултат на доверие между колеги и добре свършена работа.

8. Как може да се привлече млада публика към класическата музика? 

Рецепта за привличане на публика няма. Има добра реклама, има създаване на цялостно преживяване, има предлагане на интересна/ вълнуваща/съвременна музика, (не на популярна музика), има хора с талант да общуват с младите и да ги запалят, има програми, които приобщават децата още от детската градина и редовно ги довеждат в залата, така че това е едно от местата, за които се сещат, когато се чудят какво да правят в петък вечер, когато порастнат.

9. Отвъд класиката какво друго слушате?  

Обичам да казвам рок, но това са добрите стари времена. Истината е, че вкъщи или е тихо, или слушаме детски песни с двете ми дъщери.