„Аудиенцията“ на една кралица

0
0

Автор: Десислава Лазарова

Достолепен мъж в ливрея. Икономът на Нейно величество, иконом на Бъкингамския дворец, прави кратко въведение в това, което ще последва неговото оттегляне от сцената, на великолепен британски английски език в спектакъла „Аудиенцията” на Британския национален театър, излъчен в Cinema City в Mall of Sofia. От тук започва едно пътешествие през времето, политическата история и вътрешния свят на една институция – Кралица Елизабет II.

По изключително фин начин режисьорът открехва вратата към жената, майка, съпруга и цялата философия на поста й. Чрез предполагаемите диалози между кралицата и нейните министър – председатели, зрителят привидно се потапя в света на управлението на една класическа монархия. Предполагаеми, защото никой освен кралицата и нейните правителствени лидери, не знае какво всъщност си разменят като информация при ежеседмичните си срещи. По традиция и по неписан закон, разговорите от тези аудиенции не се цитират пред трети лица.

Това, което започва като ретроспекция на един вътрешнополитически живот и геополитически исторически преглед, завършва като сблъсък с най-личното – емоционалните битки на една жена, поставена от съдбата в ситуация, да пренебрегне всичко лично и искрено близко до сърцето й, за да служи на една нация и едно правителство в името на по-добър за своите поданици живот.

Сценарият вплита с деликатни реплики сюжетът за ролята на жената като стожер на целостта и единството, за нейния смисъл като подкрепа и опора на едни мъже, лутащи се между отговорностите си и чисто личните си мъжки дефицити. Или както се обяснява в пиесата – кралицата трябва да ги слуша и подкрепя и никога да не се променя, за да може те да се съизмеряват с нещо непроменливо и стабилно. Кралицата трябва да ги държи между техните лашкания сред пристаните и както е с Бога, да има нещо по-голямо и опростено от тях самите, за да могат да функционират и да не рухнат, потънали в деайлите на своето сложно ежедневие.

В същото време спектакълът ни показва еволюцията на ролята на жената – Кралицата от времето на Чърчил до днес. Не просто израстването на Елизабет от колеблива девойка, възкачила се на престола в младата си възраст, до днешни дни, но и развитието на институцията, нейната роля в управлението и позицията, която заема и отстоява пред нейните министър – председатели.

Диалогът е удоволствие както за ума, заради стотиците препратки към епохи, събития и преплитането на отделните конструкти, така и заради галещият слуха английски, който ще отвори апетита Ви за още и още от красотата и мелодиката си. Сценографията ще остави очите Ви напълно задоволени както от исторически точните костюми и декори, така и от тяхната пищност. Нищо не е пожалено в тази постановка – нито средствата, нито въображението.

Актьорската игра е брилянтна, не просто защото се осъществява от големи британски актьори, а именно защото зрителят напълно забравя, кои в действителност са те. Хелън Мирън спира да бъде Хелън Мирън в момента, в който започне диалогът. Тя се превръща в Елизабет II. Публиката вече не е публика, не се намира в киносалон, а преживяното след края изисква време да бъде осмислено и осъзнато. Така, както започва, така и Ви изхвърля от света си – рязко, поглъщащо и оставящо Ви хиляди въпроси.

„Неживените наши животи“ е само една от стотиците гениални реплики, произнесени в тази постановка. Тя се отнася до това, всеки от персонажите какво би правел, ако не беше себе си. Фантастичен диалог, невероятна сценография и омагьосваща актьорска игра са само част от суперлативите, които могат да се изкажат по адрес на това представление.

Финалът те оставя с мисълта колко се гордееш с историята и политиката на тази страна, макар ти самият да не си британец и колко много всъщност се гордееш със собствените си история и национални герои. И просто имаш нужда от постановка, която да ти разкаже и остави същото чувство на патриотизъм.

Това представление си заслужава да се гледа не веднъж, а редовно.

Сателитното излъчване на постановките на Британския национален театър е част от глобалната програмата National Theatre LIVE, която се осъществява в България от Британски съвет и Cinema City, в партньорство със Столична община и МТФ „Варненско лято“, с медийното партньорство на безплатния културен гайд „Програмата“.  Дистрибутор за региона: Cikanek Management.