LOGO

'

Гогол-Център в Москва – театър в града, град в театъра

Русия е огромна страна с вековни традиции в театралното изкуство. Руснаците са известни с това, че дори в периоди на финансова и икономическа криза, ходят на театър и той е приоритет. Това е заложено в народопсихологията им и имаме какво да научим от тях. В тази разходка ще посетим едно от най-любопитните места за правене и гледане на театър в Москва – Гогол-Център.

Гогол-Център е водещо пространство за авангарден театър в Русия. Това е мултифункционален архитектурен комплекс, който организира огромни дебати и конференции по актуални теми, световни премиери на филми, които никога не са били прожектирани в Русия, музикални концерти и постановки на руски и чуждестранни режисьори.

Както пише в уебсайтът, Гогол-Център

„няма никакви жанрови граници и постоянно се стреми да отрази модерното изкуство по най-релевантния начин. Центърът е театър в града, град в театъра. Тук чувството за абсолютна свобода се сблъсква с обективната реалност, глобалните тенденции в изкуството са в противоречие с индивидуалността на всеки създател. Гогол-Център е театър, водещ постоянен диалог с реалността, създавайки реалности. Гогол Център е място на свобода.“

Кирил Серебренников е художественият ръководител на Гогол-Център. Той е професор по актьорско майсторство и режисура в Московското театрално училище по изкуства. Спектаклите му са представяни на Виенския фестивал и на Театралния Фестивал в Авиньон. Негови филми са прожектирани на Филмовия фестивал в Кан, фестивалите в Локарно, Рим и Филмовия фестивал във Варшава, където филмът му „Юри“ получава „Гран при“.

  • Най-новият спектакъл, който може да се види на 18 и 19 април, е „Малки Трагедии“ от Пушкин. „Моцарт и Салиери“, „Рицарят скъперник“, „Каменният гост“ и „Пир по време на чума“ са четирите миниатюри, които Кирил Серебренников обединява в грандиозен спектакъл. Текстовете са голямо предизвикателство за всеки режисьор и актьор. Можем да бъдем сигурни, че извънредният стил на Серебренников е затвърден и в тази постановка. Руската класика, поставена от скандалния режисьор, със сигурност прави паралели с наши дни и засяга деликатни теми. Заслужава да се види!

photo Gogol Centre

  • Романът „Руска красавица“ е написан от Виктор Ерофеев в началото на 80-те и е публикуван 10 години по-късно. Ирина Тараканова идва от малък провинциален град, за  да завладее Москва. Тя бързо се втурва в бурен сексуален живот. Ирина разказва историята на еротичната си одисея – от страстното приключение с бащата на нероденото й дете до сексуалните отношения с най-добрата й приятелка.

В шоуто на режисьора Женя Беркович цялата сцена е покрита с навити матраци, които се превръщат в телефонни кабини, седалки за автомобили или надгробни паметници. Това е абсурден свят, където делириумът не може да бъде разграничен от реалността.

Там сексът е заместител на любовта и единственият начин да се преодолее лудостта е смъртта. Това е история за красотата, която отново се опитва да спаси света, но не успява.

Скандалният роман може да бъде видян на 7 април в Камерната зала на Театъра. photo Gogol Centre

  •  „МюлерМашината“ е режисьорски спектакъл на Кирил Серебренников по произведения, дневници и писма на Хайнер Мюлер. Представлението е компилация от пиесите „ХамлетМашината“ и „Квартет“, както и от писмата и дневниците на Мюлер. За съжаление, те все още не са издавани в Русия, независимо, че са минали тридесет и пет години, откакто са били написани и са достигнали своя успех в световен мащаб. „МюлерМашината“ говори за световната катастрофа, за човешкото тяло, за театъра, за неизбежността на любовта.

„Долу щастието и покорността. Да живеят омразата и презрението, бунтът и смъртта. Когато истината мине с касапски ножове през спалнята ви, ще я познаете.“

Хайнер Мюлер е авангарден и провокативен драматург. С типичната си немска суровост той поставя проблемите крайно и смело „бърка“ в темата за смъртта. Както сам казва „основният елемент на театъра, както и драмата, е трансформацията, а смъртта е последната трансформация. Единственото нещо, което може да обедини зрителите, е страхът от смъртта. Всичко останало са интриги, нужди, желания, идеи. По този начин театърът винаги се основава на една символична смърт „. Невероятният спектакъл-компилация може да се види на 29 и 30 април.

photo Gogol Centre

  • Другата интересна постановка на директора на Гогол-Център е „Мъченик“. Това е първата руска продукция на пиесата, написана от немския драматург и режисьор Мариус фон Майенбург.

Главният герой, ученикът Вениамин, смята, че знае всичко за моралните стандарти – как да ги следва, как да ги защити, какво е добро и какво е лошо.

Поведението му се превръща в сериозно предизвикателство за всички. Къде е границата между морала и нетолерантността, свободата и сдържаността, религията и манипулирането, проповедта и тероризма?

Пиесата на Мариус фон Мейенбург е за момче, което е станало екстремист след четене на Библията. Текстът е много важен за днешна Русия, където социалните стандарти стават все по-строги, а толерантността е под въпрос.

В редакцията на Кирил Серебренников действието на пиесата се развива в обикновено руско училище, а текстът е адаптиран за реалността в страната. „Мъченик“ е откровен и труден разговор с аудиторията по най-наболелите въпроси, опитвайки се да осмисли актуалните социални процеси.

Спектакълът се играе на 21 и 22 април.

photo Gogol Centre

В следващи разходки очаквайте срещи с още руски спектакли.

Некa ходим по-често на театър – като руснаците!

 

Written by Сребрина Георгиева

Leave a comment