LOGO

'

Дигиталната сцена – как да използваме правилно Facebook

Днес може би най-важната част от изграждането и поддържането на онлайн репутацията са социалните мрежи. Всички са в социалните мрежи и ние трябва да сме там, ако искаме да постигаме резултати. Все пак не бива да забравяме, че социалните медии и мрежи са най-голямата база данни, която някога е съществувала.

В България най-използваната мрежа остава Facebook и почти всички театри имат страници там.

Написаният по-долу текст може да прозвучи на някои колеги твърде очевиден и елементарен. Аз самата много се чудих дали има смисъл да го пиша, но за мое огромно съжаление продължавам да виждам във фийда си някои не особено адекватни действия в страниците на театрите. Та, ако смятате, че поддържате абсолютно професионално страницата на вашия театър, продуцентска къща или сдружение, може да спрете да четете до тук.

Профил или страница

Не е грешно да имате и личен профил на театъра – това ще запази името ви, така че никой друг да не го използва. Но що се отнася до редовното поддържане, е задължително то да се случва през страница (корпоративна/фен страница). Тук идва и въпросът защо някои от театрите имат по няколко страници, а и личен профил? Да, има такива и за да не ги посочвам, се надявам, че те сами ще се разпознаят.

Наличието на няколко страници и един личен профил обърква потребителя. На всички профили на театъра се пускат едни и същи неща. Така театърът сам губи ефективността на публикациите. А ако някой от потребителите е харесал двете страници и е приятел с личния профил, е твърде възможно да види три еднакви поста в нюзфийда си, което не увеличава интеракциите, а даже напротив. Аз например изпитвам затруднения, когато на страницата на LoveTheater трябва да тагна някои от тези театри, защото всеки път се опитвам да разбера коя е реалната страница…

three-monkeys-1212617_1280

Дължината на постовете

Някои от театрите не съобразяват съдържанието си с характеристиките на социалната мрежата, като например пишат прекалено дълги постове (публикуват целите си прессъобщения и др.). Социалните мрежи не са сайтове. Публикувайте тази информация в сайта и сложете линк към него. Така потребителите, които се интересуват от нея, ще влязат да я прочетат (а редовните връзки към сайта ви и обновеното съдържание в него помагат на SEO).

Честота на постовете

Активността е едно от най-важите неща за поддържането на адекватна страница във Facebook. Не трябва да се пропускат дни и седмици, в които да няма публикации. Но от друга страна публикуването на няколко неща в рамките на 2-3 минути е абсолютно недопустимо. Това понижава изключително много броя на хората, до които достигате, защото алгоритъмът на социалната мрежа започва да ви определя като спам и спира да ви показва на потребителите.

update-1672363_1280

Комуникация с потребителите

Никога не забравяйте, че единствената идея на поддържането на Facebook страница е да сте близо до потребителите. Покажете им го. Писането на лични съобщения от страна на зрители е често срещано – те обикновено имат въпроси, свързани с билети, дати, постановки и т.н. Не пренебрегвайте нито един от тези потребители, защото ако остане разочарован и не получи адекватен отговор, той няма да дойде в театъра, а и най-вероятно ще разкаже на поне трима души как не сте му отговорили.

Покажете на хората, че следите тяхното мнение и то е важно за вас. Не само когато коментират вашето съдържание – следете и вие тяхното. Когато получите известие, че някой споменава вашата страница, задължително вижте какво е написал. Ако е споделено положително мнение, не пропускайте да харесате и благодарите. А ако има някакъв проблем, коментирайте и се свържете с човека, за да му помогнете да го решите.

Съдържание

И каквото и да правите, съдържанието е най-ценният инструмент. Ако създавате добър контент, хората ще ви следват, лайкват, шерват и т.н. В тази връзка искам да отбележа някои А и Б неща на създаването на съдържание във Facebook:

1. Разказвайте истории на публиката си така, както го правят и актьорите на сцената. Избягвайте чистото информиране. Вместо снимка на спектакъл и текст „Премиерата на „Ромео и Жулиета“ в театър „Еди кой си“ ще бъде на 15 ноември от 19:00 ч.“, може да вкарате малко повече разказ. Публикувайте снимка с текст към нея „Безсмъртната любов завладява театър „Еди кой си“ под изкусната режисура на Иван Иванов. Вижте в главните роли на премиерния спектакъл ‘Ромео и Жулиета“ Георги Георгиев и Мария Димитрова. Научете повече на www.edi-koi-si-theater.bg“

2. Използването на линкове и споделянето на материали от други сайтове е повече от чудесен похват, НО или съкращавайте линковете с платформи като bitly.com, или направо ги изтривайте от копито – връзката към сайта ще остане активна под текста на поста. Защо ли? www.lovethater.bg/zashtoto-e-6428742&^%08&*-poveche-ot-$#^9742*&5%%?|3258&*%#-nepriatno_774*&(&%$$#739 (и това е кратък вариант на линкове, които съм виждала).

Друго много важно при споделянето на линкове е да не пропускате писането на кратко копи към линка, за да подскажете на потребителя какво може да види след като цъкне на него. Добре е да не повтаряте заглавието, което се вижда в кутийката на линка.

3. Постовете за предстоящи спектакли са добър начин да привлечете още публика към тях. Направете ги обаче няколко дни преди датата на спектакъла. Лично на мен ми се случва няколко пъти вече с едно конкретно представление, което много искам да гледам. Разбирам, че ще се играе от пост във Facebook на конкретния театър, но го разбирам в 14:00 ч на същия ден… Някак няма как да планувам посещението си в театъра. Предполагам и голяма част от останалите потребители също не могат.

4. Снимките продължават да са най-популярното съдържание във Facebook. Използвайте професионални кадри и най-вече такива, които отговарят на реалността. Често срещам снимки на постановки с дълъг живот, които са правени преди 5 години. Не само си личи, че самите снимки са стари, а и голяма част от актьорите не са същите. Това е подвеждащо за публиката.

5. Когато пишете копи към поста, не пропускайте да тагнете/отбележите други страници, където е възможно. Това може да са други театри, продуцентски къщи, партньори, страници на актьори или режисьори и т.н. И пак повтарям официални страници на актьори, а не техните лични профили.

Това са само малка част от съветите и често допусканите грешки във Facebook. Тази социална мрежа е необятна вселена от възможности. Вярвам, че в театрите у нас работят много креативни и освободени хора, които могат да измислят страхотни кампании, които не просто да привлекат лайкове и шерове, а да впечатлят истински потребителите.

Скоро ще ви разкажем и за някои други социални канали, които могат много успешно да работят за подобряване на комуникацията с потребителите и увеличаване на потенциалните зрители на вашия театър.

media-998990_1280

Written by Мирена Керезова

Мирена е PR специалист и създател на LoveTheater.bg. Идеята за сайта се реализира през 2014. Тя е носител на PR Приз, връчван от БДВО, за комуникационната стратегия на LoveTheater.bg.

Leave a comment