LOGO

'

Англия има нужда от промяна на отношението към театъра в училищата

Англия има нужда от промяна на отношението към театъра в училищата Theatreland Full view

Фокусът на британското правителство върху технологиите и точните науки в сферата на образованието може да има пагубен ефект върху статуса на дисциплините, свързани с изкуства, според доклад от Камарата на лордовете, публикуван този месец.

Предмет на изследването, проведено от Комисията по комуникации към Камарата на лордовете, са бариерите, които младите хора срещат при избора на професионално развитие в театралната индустрия. Включени са и мнения на експерти като Indhu Rubasingham, режисьор и главен артистичен директор на Tricycle Theatre, и Julian Bird, изпълнителен директор нa Society of London Theatre.

Засилената подкрепа и фокусът на държавните институции върху точните и компютърните науки за сметка на обучението в сферата на изкуствата в училищното образование води до пренебрегване на предмети като театрално изкуство, омаловажаване на статуса им и съответно намаляване на желаещите да се реализират в тази сфера. Сред основните проблеми, които докладът откроява, са още отсъствието на експертни съвети, които да информират учениците за професионални възможности в театъра, както и липсата на цялостно разбиране за пълния аспект от професии в сектора (напр. осветление, костюми, сценичен дизайн).

Експертите посочват като важен въпрос също класовата дискриминация в сектора и недостатъчното представителство на кадри от етнически малцинства. Според председателя на комисията, Лорд Бест, в индустрията преобладават изпълнители и режисьори с частно образование и от семейства със сравнително високи финансови възможности.

Миналата година изследователи от London School of Economics и Goldsmiths College откриха, че само 27% от актьорите идват от семейства, които принадлежат към работническата класа, и като цяло професията е „силно несиметрична в полза на хората с привилегии“. Благотворителната организация Sutton Trust, чийто фокус е социалната мобилност в сферата на образованието, докладва също, че 67% от британските носители на Оскар и 42% от БАФТА лауреатите са възпитаници на частни училища. Обикновено младите хора получават първите си впечатления от театъра именно в училище, а разликите между дейностите, които предлагат държавните и частните училища, са драстични. Това означава, че бъдещото наличие на млади таланти, ще зависи дори повече от финансовите възможности на родителите.

Според доклада на Камарата на лордовете театралната индустрия се опитва да преодолее проблема и да предостави възможности за таланти от различни социални среди, но е спирана от липсата на ресурси, както и от необходимостта да използва наличното финансиране за настоящи и бъдещи продукции.

Докладът изразява и цялостното притеснение на комисията за бъдещото финансиране на театъра като посочва, че между 2010-2011 и 2014-2015 местните инвестиции в театъра са намалели с 18% (£31 млн).

Лорд Бест подчерта, че британският театър е „изключително значима част от социалния и културния живот“ в страната и комисията разчита на правителството да се отнесе сериозно и внимателно в съображенията си към поставените от доклада проблеми.

Written by Вероника Вълева

Leave a comment